«Στο φερόμενο σημείο ταφής του Ευρυσθέα, βρέθηκα σήμερα. Στον Γέρακα Αττικής, ερευνώντας την αρχαία πόλη κάτω από τον αστικό ιστό της πρωτεύουσας. Και είναι εντυπωσιακό, πως λίγα εκατοστά κάτω από τις πολυκατοικίες, ίσως ανάμεσα και στις υπόγειες αποθήκες ή πάρκινγκ αυτών, υπάρχουν τα αρχαία μνημεία, περιμένοντας να μας διηγηθούν την ιστορία τους. Αυτή που λόγω έλλειψης τεκμηρίων λόγω της παλαιότητάς της, αναγόμενη σε παλαιότερους κύκλους ελληνικού πολιτισμού, έχουμε συνηθίσει να λέμε μυθολογία».
Θεόδωρος Γκούμας.
Ο Ευρυσθέας, σύγχρονος του Ηρακλή, με χρονικό πλαίσιο δράσης την δωδέκατη χιλιετηρίδα, προ Χριστού, ήταν ο βασανιστής σύμφωνα με τον Ισοκράτη και ο εντολέας, για να πραγματοποιήσει ο ημίθεος Ηρακλής τους άθλους και τα κατορθώματά του. Ο Ευρυσθέας, βασιλιάς της Τίρυνθας και των Μυκηνών, χρησιμοποίησε προς όφελός του τις υπηρεσίες του Ηρακλή και όταν δεν του ήταν πλέον χρήσιμος τον έδιωξε. Μετά δε τον θάνατο του ημίθεου, κατεδίωξε τους απογόνους του Ηρακλείδες, μέχρι την Αθήνα. Όπου και έτυχαν προστασίας ως ικέτες.
Ο Ευρυσθέας κήρυξε τον πόλεμο στην Αθήνα και εξέδραμε εναντίον της. Στη μάχη που επακολούθησε στην Αττική, οι Αθηναίοι κατατρόπωσαν τον στρατό του. Ο ίδιος αλλά και οι πέντε γιοί του σκοτώθηκαν όλοι. Το σώμα του Ευρυσθέα, εκτός του κεφάλι, αναφέρεται από τον Στράβωνα, ότι θάφτηκε εδώ. Στον Γέρακα, τον αρχαίο Δήμο Γαργηττού, στις παρυφές του Βριλησσού όρους (Πεντέλη), στην Μεσογαία Αττικής. Το κεφάλι του, θάφτηκε στον Μαραθώνα.
Το ακριβές σημείο ταφής του Ευρυσθέα, σύμφωνα με τον ιστορικό Επίκουρο είναι απέναντι από τον φημισμένο αρχαίο ναό της. Τα θεμέλια του οποίου έχουν αποκαλυφθεί και ταυτοποιηθεί από την Αρχαιολογική υπηρεσία. Μέσα σε οικοδομικά τετράγωνα με σύγχρονα κτίρια, δίπλα σε νεότευκτες κατοικίες του προαστίου του Γέρακα, που ανήκει σήμερα στον Δήμο Παλλήνης. Ο ναός της «Παλληνίδος Αθηνάς» γνωστό ιερό της Αττικής, από τον έβδομο έως τον τέταρτο αιώνα προ Χριστού, χτίστηκε από τον ίδιο αρχιτέκτονα που κατασκεύασε το Θησείο (ναός Ηφαίστου) αλλά και τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.
Σήμερα εδώ στον Γέρακα, ο περαστικός δεν θα δει βέβαια τον τάφο του Ευρυσθέα – εάν υπάρχει τέτοιος τάφος εδώ. Ούτε βέβαια τον δωρικό ναό της Αθηνάς, με τους 6 κίονες στις στενές πλευρές και 13 στις μακρές του πλευρές. Άλλωστε φρόντισαν οι Ρωμαίοι να αποδομηθεί και να γίνει ναός του θεού Άρη, στην Αθήνα. Και οι χριστιανοί να ξεθεμελιωθεί, για να γίνει ο παρακείμενος ναός Αγίου Ιωάννη Θεολόγου. Ο διαβάτης όμως, θα αισθανθεί την ενέργεια που αδιάκοπα από την απώτερη αρχαιότητα έως σήμερα, ρέει.
Κάνοντας τον Γαργηττό (Γέρακα), στην καρδιά της μεσογαίας, η οποία οριοθετείται μεταξύ Φλύας – Δεκέλειας - Αφιδνών και Αγνούντος, τόπο κομβικό, θέατρο γεγονότων και πεδίο μαχών. Στις επιχωματωμένες λίθινες οδικές αρτηρίες κυκλοφορούν ακόμη οι οπαδοί του Πεισίστρατου που συγκρούστηκαν στην περιοχή, με πολέμιους της τυραννίας. Στο μισοθαμμένο πρόπυλο του ναού και την υπόστυλη αίθουσα, συνωμοτούν έως σήμερα οι Παλλαντίδες, που διεκδικούν από το Θησέα, τη βασιλεία της πόλεως των Αθηνών.
Στον Γέρακα, τα σανδάλια και οι ρόδες των κάρων πάνω στον αρχαίο δρόμο, ακούγονται έως σήμερα. Οι σκιές και οι τα φώτα των λύχνων είναι ευδιάκριτα στα πέτρινα ακρογωνιαία λιθάρια. Αρκεί να μη τα μπερδέψει κανείς, με την απόκοσμη βοή του σύγχρονου δρόμου, που σταυροειδώς τέμνεται πιο πάνω (Αττική οδός και λεωφόρος Μεσογείων). Και να μην θαμπωθεί από τα ισχυρά – τύπου λεντ, φώτα της πόλης, Τα οποία εξουδετερώνουν οποιαδήποτε σκιά. Αρκεί να στοχαστεί με τα μάτια της ψυχής του και να αφουγκραστεί ενσυνείδητα.









Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου